V článku si přečtete
Placená spolupráce: Kaprové pruty. Jejich výběr, parametry a varianty, to je nekonečné téma snad všech kaprařů. Nejčastěji se v různých diskusích řeší, jestli je lepší prut A než prut B. Velmi často se však rybář nakonec rozhodne pro prut C. Proč to tak bývá? Je to dáno tím, že zvolí nevhodné parametry pro jeho potřeby, nad kterými je dobré se zamyslet. Pojďme se tak spolu podívat blíže na základní rozdíly v kaprových prutech!
Tým ZFish
Dvoudílný, trojdílný, hybrid nebo teleskop?
Výběr rybářského prutu je závislý na celé řadě faktorů. Samozřejmě v drtivě většině případů je rozhodující cena. Ale bacha! Hodně rybářů je přesvědčena o tom, že za kvalitní rybářský prut musí utratit „půlku výplaty“. To ale už dávno neplatí! Například česká značka Zfish dodává kvalitní dělené pruty na kapry, anebo teleskopické pruty na kapry. Jak vybrat ten správný rybářský prut pro vás?
Teleskopické kaprové pruty
Mnoho kaprařů bere teleskopické pruty jako přežitek. Nutno však podotknout, že i tady se vývoj velmi posunul a s ním i kvalita těchto prutů. Samozřejmě, nikdy nebudou dosahovat vlastností dělených modelů, ale pokud jste značně limitování transportní délkou, může i kvalitní kaprový teleskop být správnou volbou.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Levné teleskopické pruty na kapry ZFish za super nízké ceny!
Obecně se u teleskopických prutů doporučuje držet kratší délky – maximálně do 3,6 m (ideálně však kratší). S narůstající délkou roste počet dílů, které dělají prut těžší, měkčí a celkově více „žvejkoidní“. Zdolávání si však užijete i s těmito pruty. Ovšem ani u delších modelů nepočítejte s náhozy za horizont!
Hybridy – kombinace teleskopu a děličky
Tyto pruty zažívají v poslední době velký boom. Prut se obvykle skládá z teleskopické spodní části a dělené (nasazovací) horní části. Ve srovnání s čistě teleskopickými pruty si trochu polepšíte. Klesne váha prutu, velmi se zlepší zdolávací a mírně také nahazovací vlastnosti.
Prut má méně dílů a tím i spojů. Pruty jsou tak lehčí a citlivější. Většinou je v nabídce najdete jako alternativu k krátkým stalkerovým prutům do 3 metrů. Důvod je jednoduchý: Transportní délkou se velmi přiblížíte teleskopu a získáte vlastnosti podobné dělenému prutu.
Trojdílné kaprové pruty
Historicky nejoblíbenější varianta kaprových prutů! Tyto pruty nabízí stále ještě dobrou transportní délku a již poměrně dobré zdolávací i nahazovací vlastnosti. Pokud chcete trojdíly házet daleko, budete muset více vybírat.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Levné trojdílné pruty na kapry ZFish za super nízké ceny!
Gramáž se doporučuje alespoň 3,5lb, případně 120 g a více. Spoj navíc přece jen má vliv na váhu i akci prutu. Proto je vhodnější volit tvrdší varianty, než byste volili u dvoudílu. Trojdílné kaprové pruty budou asi ještě dlouhou dobu zastoupeny především v nižší až střední cenové hladině, rozhodně však jsou na trhu kvalitní modely, které dokážou splnit prakticky všechny požadavky pro mnoho stylů kapraření.
Dvoudílné kaprové pruty
Hlavní třída kaprových prutů. V nabídce je má snad každá firma. Dají se pořídit od pár stovek až po desítky tisíc. Teoreticky přináší rybáři nejlepší nahazovací i zdolávací vlastnosti, díky jedinému spoji. Pokud čekáte na nižší váhu je třeba být v tomto ohledu opatrný. Především levné kaprové pruty s velkou příměsí laminátu (ano, stále se vyrábějí) nízkou váhou rozhodně neoplývají.
Dobře vybraný trojdílný prut vám poskytne větší službu a přidanou hodnotu než špatný dvoudílný prut na kapry. Hlavně u nejlevnějších modelů se tak doporučuje držet se maximální délky 3,6 m. Delší varianta může být už hodně těžká a k vytvoření dostatečné páky k dalekému náhozu bude potřeba poměrně velká síla. V cenovce nad cca 2 000 korun už se nemusíte bát ani 3,9 m dlouhých prutů.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Levné dvoudílné kaprové pruty ZFish za super nízké ceny!
Vše se bude odvíjet od typu a materiálu oček. Čím větší očka, tím měkčí „pomalejší“ prut. Dlouhé modely s velkými očky tak sice poskytují maximální nahazovací potenciál (za předpokladu, že je tzv. „utáhnete“). Je však nutné počítat s investicí nad 4000 korun za kus, aby prut měl dostatečnou rychlost a schopnost maximálně využít potenciál blanku.
Pokud jste menší postavy nebo nejste svalově zrovna obdařeni, doporučují se modely v klasické délce 3,6 m a vrhací zátěži 3,5 lb. Samozřejmě vše je o technice a cviku. Zdolávání není třeba dlouze popisovat. Jediný spoj je zárukou plynulé akce, které dokáže reagovat na výpady kapra a odpustí nejvíc chyb během zdolávání.
Komponenty – očka, sedla, spoje a rukojeti
Z komponent mají na chování prutu největší vliv očka. Dnes se naštěstí již nemusíme bát prodření šňůrou či vlascem ani u nejlevnějších modelů. Důležitý je jejich průměr, váha, typ a rozmístění. Rozmístění bohužel ovlivnit nedokážeme. Vše ostatní již ano! Váha oček má zásadní vliv na akci prutu a to, jak těžký naviják budeme muset použít, aby byl prut vyvážený.
Asi nejkvalitnější očka již po desetiletí vyrábí značka FUJI. Jednonopatková očka (jedno vyvážení směrem k navijáku) jsou skvělá pro zdolávání, protože minimálně ovlivňují akci prutu. Pro nahazování jsou však vhodnější dvoupatková. Ta díky vyvázání ve dvou místech mírně ovlivňují akci prutu, ovšem méně vibrují, když jimi prochází vlasec a tím pádem i prodlužují délku hodu.
Hodně diskutovaný je i jejich průměr. Z praxe (fyziky) však vychází, že je vhodné volit jejich velikost podle velikosti cívky navijáku. Jak je to myšleno? Velká cívka = velké smyčky = menší tření ve velkých očkách = delší nához. Důležité je však použití vlasce s co nejmenším kroucením/pamětí, protože nevytváří smyčky, které zvyšují tření v očkách, zkracují délku hodu a zvyšují riziko zamotání vlasce v očkách.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Levné dělené kaprové pruty ZFish za super nízké ceny!
Materiál a styl sedla jsou záležitostí čistě osobního vkusu, které na chování prutu mají prakticky nulový vliv. Tady je tak jediný parametr – musí se vám líbit.
Shrnutí
Než se tak budete rozhodovat mezi prutem A a prutem B, zamyslete se tak především jestli vyhovují Vašim potřebám a vodám, kde nejčastěji lovíte – celková a transportní délka, odhoz/vyvážka, řeky/jezera/přehrady. Cenovku a design nechte na později…