Práce na hrázi přehrady Orlík probíhají v plném proudu! Dělníci vybourali původní železobetonovou konstrukci a připravují se na stavbu nového výtahu. Kolejová dráha, která bude k výtahu patřit, bude o 12 metrů delší. A to je zásadní! Právě delší kolejová dráha umožní manipulaci s loděmi i za nižší hladiny, než tomu bylo doposud. Zásadní modernizací je také to, že nosnost výtahu se skoro zdvojnásobí. Z původní nosnosti 3,5 tuny bude mít výtah nosnost 6,6 tun.
Co se stihne v první etapě modernizace lodního výtahu? Dělníci už od října bourali původní základy výtahu. Do konce března chtějí stůj co stůj stihnout vybudovat nové základy a novou kolejovou dráhu. Na ní ale bude jezdit prozatím starý vozík s nižší nosností. Ten nový bude na výtahu fungovat až před plavební sezónou v roce 2022. „Půjde o jedinečnou konstrukci, žádné takové přepravní zařízení v České republice neexistuje,“ řekl Jiří Pechar, ředitel technické sekce Povodí Vltavy.
Jak už jsme se výše zmínili, kolejová dráha bude o 12 metrů delší. A to bude výrazná pomoc! Tím se totiž získají 4 výškové metry navíc. A zase: Díky tomu bude možné výtah používat delší dobu. Pro vysvětlení: Starý výtah bylo možné používat do srpna, ten nový by mělo jít využívat až do konce září.
NEPŘEHLÉDNĚTE: Nahazovací echolot Deeper za pár korun! TOP dárek na Vánoce!
„Současně s touto stavbou se upravuje i dno pod vodním dílem Kořensko, abychom při přeplavování lodí přes vodní dílo Orlík při nižších stavech umožnili vplutí do plavební komory Kořensko,“ vysvětluje ředitel Jiří Pechar. Podle něj vznikne propojení s nově vybudovanou cestou na jihu Čech.
Práce na hrázi budou probíhat vždy jen několik měsíců, aby plavební sezóna od května do září mohla pokračovat. Stavbaři z firmy Metrostav, která tuto modernizaci provádí, očekávají, že modernizace bude probíhat 3 roky a vyjde na 95 miliónů korun.
Redakce InRybar.cz
Ilustrační foto: Povodí Vltavy
Další prachy z kapes daňových poplatníků. Děkujeme Anoferte.