Zeleného mužíčka, který je maskotem internetového gigantu Alza.cz, zná asi každý. Odteď ale bude svou přítomností cílit i na milovníky rybaření. Proč? Alza.cz totiž spustila prodej rybářských potřeb. Jak internetový gigant změní podobu českého rybářského trhu?
V současnosti jsou na Alza.cz v převážné většině k dostání rybářské potřeby od firmy Mivardi. Český internetový gigant, který patří k největším internetovým obchodům působících na našem území, ale možná neřekl poslední slovo, a u jediného dodavatele jednoduše nezůstane. Je pravděpodobné, že se nabídka rybářských potřeb na Alza.cz ještě rozšíří. Možná se tak v blízké době na tomto e-shopu objeví výrobky i od jiných rybářských značek.
Je velice pravděpodobné, že vstup českého internetového gigantu na rybářský trh dělá velkým rybářským e-shopům pořádné vrásky na čele. Tuzemský internetový trh s rybářskými potřebami totiž tak silného hráče ještě nezažil. Posuďte sami. Podle idnes.cz měla Alza.cz v roce 2014 obrat neuvěřitelných 11,5 miliardy korun. Z toho vyplývá, že takto dominantní firma s tak obrovskou finanční silou, může pořádně zahýbat s poměrně stálými základy českého rybářského trhu.
Alza.cz: Obrovský vliv, nejnižší ceny a přebírání zákazníků
Jak může Alza.cz změnit rybářský trh v České republice a na Slovensku? Velkou potíží může být pro tuzemské rybářské e-shopy markantní odliv zákazníků právě k Alza.cz. Ti jsou totiž na nakupování na tomto e-shopu velice dobře zvyklí. Internetový obchod, kterého většina z nás zná díky zmíněnému zelenému mužíčkovi, už dávno neprodává jenom elektroniku. Alza.cz v poslední době nabízí například i kosmetiku, šperky nebo hračky. A vedení firmy si nemůže výsledky vynachválit. Lidé toto zboží z Alza.cz kupují ve velkém množství, což naznačují i raketově stoupající obraty firmy. Tak proč by to nešlo s rybářským zbožím?
Další gigantickou hrozbou pro tuzemské rybářské e-shopy, ale také kamenné prodejny, je to, že Alza.cz má v České republice a na Slovensku neuvěřitelných 45 prodejních míst. To znamená, že rybářští zákazníci si mohou osobně vyzvedávat své balíky „všude možně“. Tento rozsáhlý záběr českého internetového obra tak může přivést k bankrotu nejeden rybářský krám.
Asi největší hrozbou ale pro české rybářské obchodníky je obrovská síla internetového obchodu Alza.cz. Ta si totiž při svém gigantickém odběru od výrobců nebo velkoobchodníků může v určité míře dovolit hýbat s cenami tak, jak se jí zlíbí. Takže Alza.cz může u rybářského zboží uvádět nejnižší ceny na trhu, a tím odliv zákazníků do náruče tohoto gigantu z jiných rybářských e-shopů ještě více poroste. Pravda, v současnosti není k vidění ze strany Alza.cz žádné sražení cen. Ovšem uvidíme, jak se bude tento internetový obr v boji se svou konkurencí chovat v budoucnu.
Zakousnou se do rybařiny i další giganti?
Tropic Liberec, Párysův rybářský ráj, Chyť a pusť nebo Braunstar. Ty časy, kdy například tyto rybářské e-shopy vládly tuzemskému trhu, se možná blíží ke konci. Revoluční vstup Alza.cz na český trh totiž možná nezůstane bez odezvy, a spustí pro rybářské e-shopy drtivou revoluci. Kroky internetového gigantu určitě sleduje jeho konkurence. Asi nejznámějším konkurentem Alza.cz je další internetový velikán – Mall.cz. Ten momentálně rybářské potřeby nenabízí. Ovšem to neznamená, že tomu tak bude i nadále.
Právě u Mall.cz je nejpravděpodobnější, že krok Alza.cz napodobí. Logika věci tomu nasvědčuje. Žádný podnik, který chce úspěšně bojovat se svým konkurentem, si nesmí dovolit zůstat pozadu v poskytovaných službách, anebo v nabízeném sortimentu. Z tohoto pohledu se tak dá očekávat, že i Mall.cz vstoupí na rybářský trh. To, jestli tomu ale tak bude, ukáže až čas.
Nesmíme zapomínat ani na dalšího hráče. Na podzim vstoupí na českou půdu globální internetový gigant Amazon.com. Pravda, podle České televize Amazon.com nechystá žádnou českou mutaci svých stránek, přesto se dá očekávat, že popularita tohoto světového internetového vládce mezi českými zákazníky poroste. Logika věcí mluví jasně – z českých skladů bude zboží u českých zákazníků mnohem rychleji, než tomu bylo v minulosti. A proto nesmíme na Amazon.com zapomínat. A právě Amazon.com už rybářské potřeby nabízí. Na anglické verzi je neskutečně pestrý výběr z obrovského sortimentu potřeb pro rybáře.
Pokud by se gigantické e-shopy Alza.cz, Mall.cz a Amazon.com utkaly o rybářské zákazníky, pak by ostatní české a slovenské rybářské e-shopy zažívaly velice krušné chvíle, a to i ty největší z nich.
Naděje pro rybářské obchodníky: Nezájem o rybáře
Před Alza.cz jsou v mnohem větším ohrožení velké rybářské e-shopy, než například kamenné prodejny. Logika věci totiž mluví jasně. Pro živé červy, žížaly nebo rousnice si rybáři do kamenného obchodu musí zajít. A při koupi těchto nástrah ještě většinou sáhnou po krmení a nějakých drobnostech. Tento sortiment na e-shopech jednoduše chybí.
Boj mezi internetovými obchody probíhá jinak. Povětšinou všechny drží jednotné ceny, a zákazníky se snaží nalákat na nejrůznější slevové programy a nejrůznější dárky. Jenže pokud Alza.cz pohne s cenami, tak krize rybářských internetových obchodníků bude ihned zažehnána.
Rybářské internetové obchody může zachránit jenom nezájem gigantických internetových e-shopů. Ty totiž mohou mít rybářské vybavení pouze jako jakýsi bonus pro své zákazníky. Je možné, že Alza.cz už nebude nabízet produkty jiných firem, a jednoduše zůstane u zboží firmy Mivardi. Lidé by tak nakupovali výrobky jiných rybářských firem, které by nebyly na Alza.cz k dostání, na zaběhlých rybářských e-shopech. Takže vstup internetového giganta do rybářského světa by je tak nemusel tolik bolet.
Riziko potom hrozí v tom momentě, až Alza.cz vyhodnotí, jestli je rybářský trh zajímavým byznysmenským teritoriem. Pokud Alza.cz, popřípadě jiný další velký e-shop, zjistí, že z jejího pohledu rybařina zajímavě vynáší, pak se mají rybářští internetoví obchodníci na co těšit. V tom momentu začne boj na život a na smrt. A je zřejmé, kdo tuto válku o zákazníky vyhraje…
Přehledně: Fakta v pár větách
Alza.cz: Patří k největším internetovým e-shopům v České republice a na Slovensku. Alza.cz ročně vyřídí okolo 4,8 milionů objednávek, a její denní návštěvnost činí 400 000 návštěv. Internetový obchod Alza.cz má skladové prostory o výměře 35 000 metrů čtverečných. Jedná se o první e-shop, který v České republice překonal miliardovou hranici obratu (v roce 2005).
Mall.cz: Vznikl v roce 2000. Původně se tento e-shop jmenoval bilezbozi.cz. V roce 2005 díky masivním investicím a obrovskému růstu vstoupil i na zahraniční trhy. V roce 2008 vstoupili do společnosti zahraniční investoři. V roce 2014 nabídka sortimentu na Mall.cz dosáhla 140 000 položek.
Amazon.com: Zakladatelem této gigantické společnosti je Jeff Bezos. Ten původně prodával knihy na internetu (e-shop se jmenoval Cadabra.com). Tvrdou prací ale dokázal udělat z Amazon.com jeden z nejúžasnějších internetových projektů. V současnosti se roční příjmy Amazon.com odhadují na 7 miliard dolarů.
Autor: Viktor Krus
Titulní foto: Alza.cz
Hezký večer, myslím si, že se rybáři vydají stejně do osvědčených obchodů. Co myslíte vy? S přítelem teda raději jdeme do osvědčených obchodů. Koukejte na tenhle článek: hobby.idnes.cz/manzelka-rybare-zpoved-077-/rybareni.aspx?c=A150320_104851_rybareni_bma. Dobré, že? 🙂