Spolek Přátelé vod pětilisté růže upozornil na zásahy v řece Vltavě v Českém Krumlově. Právě tady v asi 700metrovém úseku jezdí těžký bagr. Rybářům vadí, že je to v době tření pstruha potočního.
O probíhajících pracovních úkonech informoval spolek Přátelé vod pětilisté růže na sociálních sítích. Právě tam rybáři zveřejnili informace o právě probíhající úpravách v Českém Krumlově, které doplnili fotografiemi bagru v toku řeky Vltavy.
Bagr ohrožuje vytírající se pstruhy potoční
Bagr se pohybuje v okolí Lazebnického mostu, který se rekonstruuje. Rybářům pak vadí, že právě tohle ohrožuje vytírající se pstruhy potoční. Spolek poukazuje například na to, že přístupová cesta pro těžkou techniku vede korytem řeky Vltavy, která měří 700 metrů.
„Zhotovitel stavby se domluvil s Povodím Vltavy a oproti projektové dokumentaci (ke které se vyjadřovaly úřady), kde se uváděla štěrková cesta po břehu Vltavy na náplavce a s jejím zakrytím betonovými panely, si vymyslel přístupovou cestu k mostu v korytě řeky Vltavy podél břehu v délce 700 metrů!“ uvedli rybáři na sociálních sítích.
Klíčovým problémem z pohledu rybářů je potom to, že právě pohyb těžké techniky v korytě řeky Vltavy může vážně ohrozit tření pstruhů potočních. „Že se teď vytírá pstruh a kombinace velkého množství uvolněných sedimentů s nízkým průtokem je pro jikry fatální, to je jim taky jedno,“ napsali rybáři ze spolku Přátelé vod pětilisté růže.
Celou věc pak chtějí rybáři řešit s Českou inspekcí životního prostředí. „Podáváme podnět na ČIŽP a doufáme, že situaci prošetří, jestli má zhotovitel a investor stavby veškeré doklady, a jestli nedošlo k porušení zákona,“ informoval spolek Přátelé vod pětilisté růže.
„Škody, které jsou touto akcí na letošním výtěru potočáka pod Krumlovem už bohužel nic nenahradí, to samé množství uhynulých ryb a mihulí pod pásy a lžící bagru,“ kritizuje spolek Přátelé vod pětilisté růže.
Vyjádření Povodí Vltavy k celé situaci
Redakce InRybar.cz pak s uvedenými informacemi spolku konfrontovala Povodí Vltavy. „V prvé řadě, nemáme žádný důvod domnívat se, že dochází k jakémukoliv porušování projektové dokumentace ke stavbě Lazebnického mostu, jíž je investorem Město Český Krumlov,“ řekl magazínu InRybar.cz mluvčí Povodí Vltavy Hugo Roldán.
Proč cesta vede řekou Vltavou? „Příjezdová cesta vedoucí korytem řeky se ukázala jako jediná schůdná vzhledem k nutnosti pojezdu těžké mechanizace, která by při stavbě mostu rozhodně nemohla jezdit historickými uličkami města ani po náplavce, protože by svou váhou poničila panelový podklad,“ vysvětluje mluvčí vodohospodářského podniku.
„Podmínkou správce toku Povodí Vltavy bylo, že navezený materiál ke zpevnění cesty po korytě řeky (štěrk), bude po dokončení stavby odvezen – což je také zakotveno v dokumentaci. Pokud jde o ochranu vodních živočichů, dle našich informací provede zhotovitel ichtyologický průzkum v místě a v případě potřeby zajistí transfer případně ohrožených jedinců,“ zakončil Hugo Roldán.
Zdroj: PVPR, ilustrační foto: InRybar.cz
K čemu asi bude sloužit těch 700metrů? Co se tím vyřeší ? A kdo z toho bude mít prospěch? Odpovědi: K ničemu,Nic. Stavební firma a ti kdo to vymyslely se napakujou! Bez ohledu na životní prostředí.
Otrávená Bečva ve Valašském Meziříčí, vykácení stromů na Výrovce v Dobřichově (v biokoridoru) a teď tohle. Česká inspekce životního prostředí je asi prázdný pojem. Přitom kam se člověk podívá, tak se něco najde …
Dost silné pochybuju, že by zhotovitel dělal nejakej výzkum za svoje prachy a ještě silněji pochybuju že by byl schopnej ryby odlovit a přesunout, takovým lidem je úplně jedno co se pod pásy bagru děje, hlavně že bude opravenej most. Tohle je nepochopitelný že někdo může povolit technice plné oleje a nafty vjet do čisté řeky a devastovat.
Otázka je,jestli tam nějací pstruzi jsou z těch chemikálií v odpadních vodách .ze všech těch sajrajtů do praček ,myček ,do hajzlu a pod .pracoval jsem u Povodí Vltavy ,25let,co jsem viděl na výtoku z čističek,3 metry vysokou smradlavou pěnu ,a mrtvý potok ,konkrétně v Domažlicích .
Lidi přemýšlíte hlavou? Když se tak těžký kolos válí vodou všechny ryby v širokém okruhu to okamžitě odežene takže pod pásy bagru a jeho lžíci jistě žádná ryba neumře, myslete hlavou nikoliv prdelí.
Je vidět že znáte pstruha jen z talíře. Pstruh je jak pštros. Zahrabe se pod kámen a nevyleze. To samé vranka. Mihule žije hlavně zavrtaná v sedimentech. A jikry utéct fakt neumí.
A pro karlose. Dělám u stavební firmy a můžu vám říct, že na to aby ze stavebního stroje cokoliv vytékalo jsou dnes objednatelé, subdodavatele, bezpečnostní technici i dozorčí stavby tak opatrní že takový stroj by do řeky v životě nepustili. Pokaždé když jsem jako vrtař byl u rekonstrukce mostu a bagr musel bourat starý most z řeky jsem viděl jen ty nejnovější a nejvíce opečovávané bagry z kterých neukapla ani kapka, firmy co ty mosty dělají jsou si plně vědomy toho co by se stalo kdyby byl unik provozních kapalin do řeky a nikdy by si nelajzli tam poslat nekontrolovaný stroj, protože penále by byli 100 násobné být jen ceny stavby natož výdělku. Navíc firem, které se na toto specializují u nás není mnoho.
A co vám říká Bečva, soudruhu?
Přesně,hned podat stížnost na ČIŽP,právníci,noviny,televize,… Hurá,zase se má o čem mluvit a právníci dostanou nasypano.Akce musela proběhnout přes úřad,tzn. oslovení dotčených orgánů (minimálně povodí bylo účastníkem řízení).Orgán vydal souhlasné stanovisko=oficiálně se bagruje.Chyba=úředník,který vydal souhlasné stanovisko,že se v tuhle dobu může bagrovat.Tečka.