Zdá se, že Ředitelství vodních cest a ekologičtí aktivisté našli společnou řeč. To by mohlo v budoucnu znamenat, že v Přelouči vznikne nový kanál pro nákladní lodě, který by splavnil Labe až do Pardubic. Doposud celou stavbu blokovali ekologičtí aktivisté proto, že stavba by zasáhla chráněné území s vzácnými modrásky. Ředitelství vodních cest ale našlo řešení. V minulosti se dělal odhad ceny celého kanálu, která byla přes 3 miliardy korun…
„My bychom ten kanál chtěli zkrátit, kolize s modráskovým územím by byla do jednoho procenta celkového území. Návrh se Agentuře ochrany přírody a krajiny líbil, v současné době se projednává na ministerstvu životního prostředí,“ řekl ředitel Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů. Nově vzniklý kanál by zasáhl do Slavíkových ostrovů, což je lokalita, kde žije 44 zvláště chráněných druhů.
Ředitel vodních cest dodal, že úřad musí vytvořit nový posudek vlivu splavnění Labe u Přelouče na životní prostředí, protože ten původní už není platný. Původním plánem je, že nově vzniklý kanál má obejít jez v Přelouči, což by prodloužilo vodní cestu až do Pardubic. Ředitelství vodních cest už nyní zaplatilo přes 300 miliónů korun za přípravy…
V původním plánu se počítalo s tím, že nově vzniklý kanál z Přelouče by měřil asi 3,2 kilometrů. Jeho cena by se pak vyšplhala na 3,1 miliardy korun. A tady je další kámen úrazu! Někteří odborníci totiž tvrdí, že stavba se nemůže zaplatit! A to třeba i proto, že lodní doprava v České republice dopraví jen 1% z celkově přepravovaného zboží.
Toto nízké číslo má „základ“ především v tom, že labsko-vltavská cesta je nespolehlivá z hlediska pravidelnosti splavnosti. Tuto cestu již dlouhá léta trápí velice suché měsíce, které neumožňují dopravu. Největší problémy jsou hlášeny v Ústí nad Labem k hranicím s Německem. A podle výhledů na další roky to nevypadá, že by tato vodní cesta nabídla více vody. Vyplatí se tedy připravovaná stavba?
Za stavbou stojí Ředitelství vodních cest, a také Pardubický, Středočeský a Královéhradecký kraj. K podporovatelům stavby patří i město Přelouč. Všechny tyto instituce podepsaly Přeloučské memorandum na podporu východočeských vodních cest.
Redakce InRybar.cz
Ilustrační foto: archiv InRybar.cz